De Bieb Letter #113

Welkom!

Of je leest dit op reis naar, tijdens, na of niet tijdens het Nationale Bibliotheekcongres. De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest met de presentatie en de voorbereidingen. En de aandacht voor deze Bieb Letter is wat minder dan een normale versie.

De meest interessante artikelen heb ik bij elkaar geplaatst, zonder weinig toelichting.

Snel lezen!

1. Biebcongres

Nog even een reminder naar mijn sessie op het congres: Om 15:30u. ben je welkom in de zaal Arabica voor de Code Bibliothecaire Diversiteit!

En wist je dat mijn buurvrouw op de zelfde tijd Marjolein Hordijk is met Kleurrijke Verhalen? Op de derde verdieping moet je dus zijn, in de woorden van Marjolein:

2. Extensie

Just wow... Vorige week was er een artikel over dat er een browser-extensie bestaat die laat zien welke boeken op Amazon aanwezig zijn in de lokale bibliotheek. Ik vond dat wel een goed idee voor boeken van Bol.com. Martijn van de KB vond dat ook en Marc maakte het!

3. Dicht

In de provincie Utrecht lijken er bibliotheken te gaan sluiten. Sommige mensen vinden het niet erg, omdat er vooral vrijwilligers rondlopen en er veel zelfservice uren zijn. Maar toch.

DOORN - De gemeente Utrechtse Heuvelrug gaat elk jaar 5,6 miljoen euro vrijspelen om de begroting sluitend te krijgen.

4. Beleid

Wim Keizer heeft eens kritisch naar het beleidsplan van de KB gekeken.

In dit beleidsplan mis ik informatie om te zien wat de KB precies ten behoeve van het openbare bibliotheekwerk wil bereiken, zowel uitgedrukt in concrete doelen en tussendoelen als in gespecificeerde financiën. Pas als ik dat ergens kan lezen, zal in mijn ogen een twinkeling kunnen verschijnen. 

5. Plantage

In het verlengde van het Bibliotheekcongres-thema Diversiteit, vindt April Hathcock de bibliotheek(sector) een plantage.

I was up late one night contemplating slavery (as one does, especially as a Black American), and it hit me: The library profession is a plantation. At the top, we have the white people, the masters and missuses, who own the profession like the landowners of old. These white, middle- and upper-class "gentry" stand at…

6. Vrienden

Wederom een rake blogpost door Natasha. Ze heeft veel aan de vrienden die ze heeft binnen de bibliotheeksector. En ze vertelt direct ook wat ze mist aan mensen die niet in bibliotheken werken.

Since coming back to librarianship one of the things I've been most grateful are the library pals that have for whatever reason still decided to keep talking to me. Not in a weird I WANT A JOB AT YOUR COMPANY type way (true story, someone only kept in touch with me for that reason in…

7. Meuk

Om recensenten van (kinder)boeken te pleasen wordt er allerlei meuk meegegeven bij recensie-exemplaren. Waarom?!

It’s not new, but no one keeps track of it and it could be considered wildly more ephemeral than a review copy of a book. I am referring, of course, to swag. Those pre-publicity items sent to reviewers, librarians, bloggers, teachers, etc. to promote an already popular series or a title in which the publisher holds great faith.

8. Sloop

In Winschoten is/wordt de oude bibliotheek gesloopt. Einde van een tijdperk. Maar ja, dat zijn ook de bibliotheekboeken die we allemaal bij het oud papier gooien.

Deze week is begonnen met de sloop van de voormalige bibliotheek in Winschoten. ,,Dat doet altijd pijn”, zegt architect Cor Kalfsbeek.

9. Training

In de sector zullen we nog veel diversiteitstrainingen krijgen. Maar wat is nu echt het resultaat? Eigenlijk krijg je juist het tegenovergestelde van wat je voor ogen hebt.

Unfortunately, there’s little evidence-backed consensus about which sorts of diversity programmes work, and why, and there have been long-standing concerns in some quarters that these programmes don’t do much at all, or that they could actually be harmful. In part because of this dearth of evidence, the market for pro-diversity interventions is a bit of a Wild West with regard to quality.

10. Roeping

Afgelopen week vond het jaarlijkse ACRL-congres plaats. Een van de meest interessante sessies kwam van Fobazi Ettarh. Ze heeft al eens geschreven over dat je het bibliothecarisschap moet zien als beroep en niet als roeping. Een paar interessante tweets en slides over haar presentatie.

En wees een bad librarian! Ik ben zelf ook meerdere keren zo neergezet, omdat ik onrecht zag in de sector en hier iets over zei/schreef. Blijf praten, blijf delen!!

11. Cannabis

Heb je ooit in een Nederlandse bibliotheek een joint leren rollen? In Canada inmiddels wel. Je kunt natuurlijk je bibliotheekkaart ook gebruiken om lijntjes te trekken. Ssst...

12. Marketing

We kunnen alle marketingafdelingen in bibliotheken wel opheffen als 12-jarigen dit ook kunnen doen.

Op mijn mobieltje komt een mailtje binnen van mijn twaalfjarige dochter Eva-Lotta. Gisteren had ze me al gevraagd of ik haar wat foto's uit mijn boek kon toesturen. En vandaag heeft ze een booktrailer voor me gemaakt.

Tot volgende week!

Als je bij de Code Bibliothecaire Diversiteit bent (geweest):

Dank! Laat me weten wat je ervan vond! Kan met een duimpje omhoog of omlaag!

De presentatie komt binnenkort online.

Tot volgende week!

Groet,

Patrick

P.S. In deze bibliotheek leefde een leeuw!

P.P.S. In de vorige Bieb Letter stond een verkeerde link in de P.S. Hierbij de juiste link naar de meest controversiële boeken in Amerika in 2018.