De Bieb Letter #308

Welkom!

Een nieuwe (laatste) Bieb Letter. Waarom, vertel je graag hieronder in deze editie.

Tot (n)ooit.

Bedankt voor het lezen van deze editie van de Bieb Letter. Inmiddels leidt deze nieuwsbrief al een tijdje een slapend bestaan.

Er was een tijd dat de Bieb Letter wekelijks keurig op dinsdag kwam, later werd het wat minder vaak tot een paar maand geleden en hij kwam helemaal niet meer.

Ik kreeg soms een verontrustende lezer in de inbox met de vraag of de Bieb Letter nog wel bestond. Ik kon eerder nog zeggen dat ik hopelijk de volgende dinsdag de volgende kon versturen.

Inmiddels zijn de tijden veranderd, de focus is veranderd en ook de tijd die ik besteedde aan de samenstelling is veranderd. Zoals ik al eerder berichtte, eigenlijk heb ik alles wel gedeeld wat er te delen viel. Zaken over diversiteit, over censuur, recent over AI en ChatGPT kwamen voorbij, maar ik had ook het idee dat ik tegen een muur bezig was.

De ijdele hoop van kennis delen met de sector, werd ook weleens gezien als de vraagbaak voor de openbare bibliotheeksector. Patrick, weet jij hier meer over. Jij bent de expert hier en daar in.

Er zijn vele experts in de bibliotheeksector, je kunt ze vinden bij de openbare bibliotheken, de universiteitsbibliotheken, de mediatheken, de Koninklijke Bibliotheek, maar ook ver buiten Nederland en België.

Bronnen in de afgelopen jaren vond ik door mezelf in te schrijven bij nieuwsbrieven van andere (buitenlandse) organisaties. Ik volgde vele accounts op Twitter en Instagram om kennis op te halen en te delen met de lezers. Vergeet LinkedIn trouwens niet, kijk eens wat bijvoorbeeld Martijn Kleppe van de KB elke woendag deelt.

Maar ook organisaties als CILIP, ALA, de Afrikaanse bibliotheekorganisaties, Australische bibliotheekorganisatie, zoals ALIA. Verder journalisten, die over censuur en bibliotheken berichten, Kelly Jensen en Claire Woodcock. Maar ook Duitse organisaties, zoals ZBW. Public Libraries 2030, IFLA(afdelingen), EBLIDA, VVBAD, Library Journal, Artefacto, OCLC en nog veel meer.

En vergeet niet elke maand naar Frank Huysmans te luisteren met zijn Ware Kennis.

Het archief van de Bieb Letter blijft overigens nog wel bestaan. Het kan zijn dat ik ooit in de toekomst de Bieb Letter weer oppak.

Je kunt ervoor kiezen om je uit te schrijven.

Bedankt voor alle jaren (zeven jaar!) van volgen.

Groet,
Patrick

Voor nu Fijne Feestdagen en al het goeds voor 2024!